Sök:

Sökresultat:

61 Uppsatser om Gömd flykting - Sida 1 av 5

Partier. Flyktingpolitik : en textanalys av partiernas politiska innehÄll

Studiens syfte har varit att försöka öka kunskapen nÀr det gÀller det centrala och underliggande i utvalda partiers flyktingpolitik. FrÄgestÀllningarna har varit: Hur beskriver nÄgra svenska riksdagspartier sin flyktingpolitik med avseende pÄ centrala aspekter, sÄsom vem som skall fÄ asyl, pÄ vilka villkor, uppehÄllstillstÄnd eller ej? Hur beskriver partierna sina tolkningar av nÄgra grundlÀggande perspektiv av EU: s flyktingpolitik? Vilka möjliga likheter respektive skillnader uppvisar de i avseende politiskt innehÄll? För att besvara frÄgestÀllningarna genomfördes en kvalitativ, kritiskt analys, av typen innehÄllslig idéanalys. De fem partier som valdes ut var följande: Moderata Samlingspartiet, Kristdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet de Gröna samt Socialdemokraterna. FrÄgestÀllningarna besvarades och analyserades ur det socialkonstruktionistiska perspektivet, begreppen makt och humanitet samt ur tidigare forskning.

IntroduktionsersÀttning - ökad möjlighet till sjÀlvbestÀmmande? : En studie utifrÄn socialarbetarperspektiv

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om lagen om introduktionsersÀttning ger möjligheter till ökat sjÀlvbestÀmmande och dÀrmed en ökad grad av empowerment för den enskilde flyk-tingen, sett ur ett socialarbetarperspektiv. Uppsatsen börjar med en beskrivning det arbete som legat till grund för lagen om introduktionsersÀttning för flyktingar och vissa andra utlÀnning-ar. HÀr redovisas Àven definitionen av vem som ses som en flykting och nÄgra korta bestÄnds-delar i Svensk flyktingpolitik. Uppsatsens teoridel behandlar begreppen empowerment och paternalism dÀr vi urskiljer sjÀlvbestÀmmande som ett enskilt begrepp. Resultaten bygger pÄ intervjuer med yrkesverksamma inom tre olika kommuners flyktingverksamhet.

MĂ„lmedvetna En studie om Ensamkommande Flyktingbarn/Ungdomars identitetsutveckling

SAMMANFATTNING Den hÀr studien handlar om barn/ungdomar som mÄste lÀmna sitt land pÄ grund av förföljelse, krig och vÄld, dessa barn tvingas mÄnga gÄnger att fly ensamma utan vÄrdnadshavare. Studien syftar till att beskriva och analysera deras identitetsutveckling efter ankomsten till Sverige utifrÄn ett socialpsykologiskt perspektiv. För detta ÀndamÄl har vi valt att anvÀnda oss av en hermeneutisk forskningsmetod dÀr vi anvÀnder oss av tolkning som redskap. Vi har utgÄtt frÄn bÄde en symbolisk interaktionistisk teoretisk ram, som innebÀr att identitetsskapandet Àr resultatet av den mellanmÀnskliga interaktionen och KASAM som Àr ett salutagen perspektiv detta innebÀr att fokus ligger pÄ tre hÀlsobringande komponenter; begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Vad vi har kunnat konstatera Àr att sprÄket och det nya sociala nÀtverk som de ensamkommande barnen blir en del av vid ankomsten till Sverige utgör en viktig del i bekrÀftande av deras sjÀlvbild.

Ett öppet eller slutet Europa. En diskursanalys av EU:s flykting- och invandringspolitik

This thesis focuses on the perception of immigration and refugees in the commonEuropean refugee and immigration policy. It identifies different discourses andstudies their development and interrelated power structures.Using the discourse theory of Laclau and Mouffe, documents from theEuropean Council, the Commission, the Justice and Home Affairs Council andParliament debates are analysed. The study is defined in the time span of 1999-2006, i.e. from the European Council's first agreement on developing a commonEuropean asylum system, following the period up till today.Four discourses are distinguished, focusing respectively on rights, security,European Union's needs, and cultural identity. I use Sandra Lavenex theory ofrealism and idealism to analyse one of the main points in the thesis: There is afundamental schism between the one rights-based discourse, focusing on universalhuman rights, and the three sharing a particularistic focus on immigration as asecurity concern.

Flyktingbarn i skolan - Pedagogens förhÄllningssÀtt i förberedelseklass

Titel: Flykting barn i skolan ? Pedagogens förhÄllningssÀtt i förberedelseklass. Författare: Lisa Kjellén Denna uppsats handlar om tvÄ pedagogers arbete i förberedelseklass. Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ vilka faktorer som pÄverkar pedagogens förhÄllningssÀtt och vilka möjligheter och hinder som kan uppstÄ i relationen med flyktingbarnen. Jag har i min empiriska studie valt att intervjua tvÄ pedagoger som arbetar i en förberedelseklass Är 1-3 och Är 6-9.

Mottagande av ensamkommande flyktingbarn som kommer till Sverige. : En hermeneutisk textanalys.

Mathisen, Anna & Wallenborg Carina. Mottagande av Ensamkommande flyktingbarn som kommer till Sverige ? en hermeneutisk textanalys. Pedagogik C 30hp VT09. Högskolan i GÀvle.

Elever med Aspergers syndrom- Inkluderade i en skola för alla?

Uppsatsens syfte var att undersöka hur Migrationsverkets handlÀggare upplever delegationsuttagning av kvotflyktingar. Vilka hinder och utmaningar stöter de pÄ under arbetet i delegationsuttagningarna?  För att uppnÄ syftet har vi anvÀnt oss av en kvalitativ e-mailintervju som vi skickat ut till handlÀggare pÄ Migrationsverk runtom i Sverige som deltagit i uttagningar av kvotflyktingar. För att fÄ mer förstÄelse för analysens resultat har vi anvÀnt oss av ett grÀsrotsbyrÄkratiskt perspektiv. Perspektivet ger möjlighet till ökad förstÄelse för handlÀggarnas situation.

Hur man arbetar i en förberedelseklass.

Detta arbete handlar om hur man kan arbeta i en förberedelseklass med att lÀra utlÀndska elever svenska. Mitt huvudsakliga syfte var att ta reda pÄ vad en förberedelseklass Àr och hur den fungerar. Inledningsvis försöker jag att förklara vissa begrepp som förberedelseklass, invandrare, flykting, asylsökande och modersmÄl. DÀrefter försöker jag belysa ett antal olika sprÄkteorier. Det Àr viktigt att förberedelseklasser finns, för mÄnga av barnen som jag har trÀffat skulle ha mycket svÄrt att ta till sig undervisningen i en vanlig ?svensk? klass bland annat pÄ grund av sprÄksvÄrigheter.

Migrationsverkets uttagningar av kvotflyktingar : Hinder och utmaningar i uttagningsprocessen

Uppsatsens syfte var att undersöka hur Migrationsverkets handlÀggare upplever delegationsuttagning av kvotflyktingar. Vilka hinder och utmaningar stöter de pÄ under arbetet i delegationsuttagningarna?  För att uppnÄ syftet har vi anvÀnt oss av en kvalitativ e-mailintervju som vi skickat ut till handlÀggare pÄ Migrationsverk runtom i Sverige som deltagit i uttagningar av kvotflyktingar. För att fÄ mer förstÄelse för analysens resultat har vi anvÀnt oss av ett grÀsrotsbyrÄkratiskt perspektiv. Perspektivet ger möjlighet till ökad förstÄelse för handlÀggarnas situation.

IntroduktionsersÀttning eller socialbidrag : Har ersÀttningsregim betydelse för integrationen av flyktingar?

Kommunerna kan sedan början av 1990-talet vÀlja mellan att erbjuda nyanlÀnda flyktingarsocialbidrag eller introduktionsersÀttning. Den sistnÀmnda ersÀttningen infördes med ambitionenatt den ska öka förutsÀttningarna för flyktingar att snabbt bli sjÀlvförsörjande. Med hjÀlp av enlinjÀr sannolikhetsmodell skattas effekten av introduktionsersÀttningen pÄ utfallsvariabler somkan förknippas med integration i allmÀnhet och möjligheter att pÄ sikt bli sjÀlvförsörjande isynnerhet. Resultaten visar att deltagandet i sfi-undervisningen ökar bland flyktingar som bosattsig i kommuner som erbjuder de nyanlÀnda introduktionsersÀttning. NÀr beroendevariabler somförvÀrvsarbete pÄ kort och lÀngre sikt studeras ger dock resultaten inget stöd för attintroduktionsersÀttningen har en positiv pÄverkan pÄ flyktingarnas försörjningsmöjligheter..

Vi Àr Àntligen fria! : En studie i hur barn upplever övergÄngen frÄn att ha varit papperslös till att fÄ permanent uppehÄllstillstÄnd.

Den hÀr uppsatsen kommer att handla om flyktingbarns upplevelser av hur det Àr att vÀnta pÄ permanent uppehÄllstillstÄnd och hur de upplever livet som papperslösa eller asylsökande. I en flyktingsituation som de befinner sig i, stÀlls flyktingbarnen för nya utmaningar och situationer. I den hÀr uppsatsen presenteras sex olika barn och deras liv som papperslösa och asylsökande. Vad sÀger de sjÀlva om sin situation? Hur Àr det att bo som de gör? Hur Àr det att vara barn och vÀxa upp under de omstÀndigheterna som de lever under? Praktiska frÄgor som hur barnen trÀffas med sina vÀnner, hur gÄr det i skolan? Hur hanterar man livet nÀr man lever som gömd? Finns det möjlighet att göra det man vill nÀr man lever som i ett kollektiv? VÄgar man som papperslös drömma om framtiden? Den hÀr uppsatsen Àr ett försök att fÄ svar pÄ nÄgra av de frÄgorna och framförallt lÄta barnens röst bli hörd..

But This is life : En kvalitativ studie om tre irakiers resa till och i Sverige

But this is life ? en kvalitativ studie om tre irakiers resa till och i Sverige Àr ett försök till att genom att blanda tre olika teorier av Schwarz Aronson och Mead koppla samman tre skilda individers uppfattningar om sig sjÀlva och deras liv före och efter flykten till Sverige. Teorierna kan sammanfattas som att de Àr kopplade till identitetsuppfattningar och identitetskÀnsla och vad som hÀnder nÀr man saknar detta. Respondenterna tvÄ mÀn i skilda Äldrar och familjesituationer och en kvinna kÀmpade alla med att försöka hitta sig sjÀlva i Sverige att skapa en hÄllbar svensk- irakisk identitet och förstÄ sina nya levnadsvillkor. I analys delen av studien sÄ har respondenterna fÄtt svara fritt utifrÄn ostrukturerade intervjusamtal dÀr de har fÄtt diskutera om vad som Àr viktigt för dem i sina liv och hur de ser pÄ sitt framtida liv..

Flyktingar som levt gömda : En kvalitativ studie om strategier för att hantera sin livssituation

DÄ en mÀnniska fÄr avslag pÄ sin ansökan om uppehÄllstillstÄnd kan denne av olika skÀl tvingas till att leva gömd. En vanlig orsak till detta Àr skrÀcken för vad som skulle kunna hÀnda vid ett ÄtervÀndande till hemlandet. DÀrmed vÀljer den avvisade en livssituation utan tillgÄng till olika samhÀlleliga rÀttigheter framför att vÀnda tillbaka. FrÄnvaron av stödinsatser innebÀr ofta materiella, fysiska och psykiska konsekvenser. Hur individen hanterar dessa beror till viss del pÄ orsaken till flykten, men ocksÄ pÄ det stöd andra mÀnniskor kan ge.

Svensk asylpolitik En studie av vÀntetiderna och dess konsekvenser

During the 20 century millions of people have escaped from war, threat against their human rights, economic injustices and pursuit. The great numbers of fleeing people have lead to difficulties in asylum investigation in the countries, which receive the asylum seekers. Sweden is a country, which has ratified the Genéveconvention 1954, and receives the asylum seekers. The great numbers of asylum seekers have caused among other things long time of waiting for the asylum seekers, sometimes up to 2-3 years. This implies some consequences both for the asylum seeker and for the community.

Min sorg Àr Min sorg : ?Om terapeuternas upplevelser och erfarenheter & Det tvÀrkulturella perspektivet i sörjandet?

Sammanfattning. Föreliggandeexamensarbete studerar terapeuters upplevelser och erfarenheter avpatienters sorgearbete samt i vilken utstrÀckning sörjandet skiljer sig mellansvenska patienter och patienter med invandrar- och flyktingbakgrund och Àrgenomförd med en kvalitativ forskningsmetod medfenomenologisk ansats. Undersökningen bygger pÄ svaren frÄn 14 erfarnapsykoterapeuter med psykodynamisk inriktning.  Resultaten visar att patienters inreupplevelser av sorg Àr densamma, dÀremot finns det kulturella skillnader isörjandet. Samtliga affekter som patienter har tillgÄng till anvÀnds isorgearbetet.

1 NĂ€sta sida ->